by Cindy Bennink Cindy Bennink Geen reacties

“Maar ik heb het veel te druk om een gezonde maaltijd op tafel te zetten.” Een excuus dat we misschien vaak gebruiken, maar is het echt een excuus of is het de realiteit? Jammer genoeg kunnen wij een dag niet langer maken dan dat die is. We kunnen wel onze kostbare tijd nuttig besteden en met behulp van onderstaande tips zal een gezonde levensstijl binnenkort minder tijd vragen dan je voorheen dacht!

Plan je planning

Ken je het gevoel wanneer je niets meer in de koelkast hebt liggen en met een knorrende maag naar de supermarkt gaat, zonder dat je enig idee hebt wat je (de komende dagen) gaat koken? Een goede planning begint eigenlijk voor de week start. Plan op je vrije zondag of een andere vaste dag een kwartiertje de tijd in, om met je partner of gezin het menu voor de komende week samen te stellen. Stel dan aan de hand van het weekmenu je boodschappenlijstje op in volgorde van de winkelindeling. Zo voorkom je het over en weer rennen in de winkel zelf.

Ga 2x per week naar de supermarkt

Probeer je supermarktbezoek te beperken tot één keer doordeweeks en één keer in het weekend. Zo beperk je de tijd dat je in de winkel aanwezig bent maar ook de tijd dat je onderweg bent van en naar de winkel.

Met honger naar de supermarkt? Gegarandeerd dat je met meer thuis komt dan eigenlijk de bedoeling was. Misschien een klassieker, maar wel een gouden tip: doe nooit boodschappen op een lege maag. Dit in combinatie met het winkelbezoek tot 2 per week te beperken zal er voor zorgen dat er geen ongezonde snacks onbedoeld in je keukenkast terecht komen.

Doe aan meal prepping of kook in grotere porties

Bij meal prepping kook je op één dag een aantal maaltijden of onderdelen van een maaltijd voor de komende dagen. Ook kan je grotere porties bereiden en invriezen voor een volgende keer. De combinatie van beiden werkt ook fijn. Zo bereid ik zelf graag grotere hoeveelheden op zondagnamiddag van 3-4  maaltijden. Hiervan bewaar ik één deel in de koelkast voor de komende 3 à 4 dagen en het andere deel vries ik in voor één van de komende weken. Zo bespaar je tijd doordat je niet hoeft te koken en kan je meer genieten van jouw avonden. Heb je onverwachts een drukke dag? Dan ligt er altijd nog een gezonde maaltijd in de vriezer voor je klaar!

Gebruik restjes

Het is niet alleen goed tegen de voedselverspilling maar kan je ook helpen bij een gezonde levensstijl. Gebruik je restjes! Heb je (bereide) groenten over? Gooi deze dan niet weg maar bewaar ze om als groenteportie bij je lunch te nemen, maak er een salade van of verwerk ze in een soepje.

Je kan hier zelfs nog een stapje verder in gaan en de term “zero waste” toepassen. Hierbij worden de delen van groenten die normaliter niet geconsumeerd worden verwerkt. Denk maar aan de stam van een broccoli. Hier kan je een heerlijke broccolisoep van maken. Vanaf nu dus geen excuses meer om geen groenten bij de lunch te eten!

Een drukke baan?

In de praktijk zien we vaak dat mensen met een drukke baan (waarbij je veel onderweg bent) weinig tot geen tijd hebben om te eten. Alle ongezonde snacks in kantines en tankstations helpen hier zeker niet bij. Zorg er dus voor dat je iets gemakkelijks en gezonds bij je hebt. Binnen het PowerSlim assortiment zijn er genoeg verantwoorde snacks die kant-en-klaar zijn en die je gemakkelijk onderweg of als tussendoortje neemt. Doordat de producten eiwitrijk zijn kun je er weer even mee vooruit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *